بهبود عملکرد سازمان ها در پسا کرونا

امروزه با گسترش ویروس خطرناک کرونا در اقصی نقاط جهان، تغییر در تمام سطوح زندگی به خصوص کسب و کار را ناگزیر می نماید. باید باور کنیم که جهان پس از کرونا نسبت به گذشته تفاوت چشمگیری می‌کند و شوک حاصل از این ویروس, معادلات کسب و کار و اقتصاد را دستخوش تغییرات اساسی می نماید.

برای ادامه بهتر روند کسب و کار خود و گذر از این بحران جهانی و نوظهور چه اقداماتی را در پیش گیریم تا کمترین آسیب به سازمان , کارمندان و مشتریان تحمیل شود؟ در این نوشتار سعی شده به مسائل مدیریتی از جمله زنجیره تامین، رقبا، قیمتها، فروش، بازاریابی و بهبود عملکرد سیستم بپردازیم.

استفاده از CRM

هرگونه قطع ارتباط با مشتریانی که در طول سالها با مشقت فراوان به باشگاه مشتریان خود افزوده ایم باعث آسیب به سیستم می شود CRM .به معنای مدیریت ارتباط با مشتری می باشد. CRM ارتباط تلفنی مدیران ارشد با تک تک مشتریان وفادار سازمان، ارسال نامه, هدایا و غیره با هدف همدلی و وفاق و حفظ مجدد آنان را در اولویت کاری سازمان قرار دهیم. ۲۰ درصد مشتریان، ۸۰ درصد سود و درآمد مجموعه را تامین می کنند. در پی رضایت آنان باشیم

پویایی در شبکه های اجتماعی

با تولید و توزیع مستمر محتوا، الحاق مطالب آموزشی، علمی، تخصصی و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی سازمان خود را بیش از پیش زنده و پویا نگه داریم

استفاده از سیستمهای فرایندگرا مانند ERP

توجه به فرایندهای سازمانی در بین حوزه های کارکردی بجای توجه به اجزای وظیفهای کسب و کار میتواند عملکرد سیستم را بیش از پیش بهبود بخشد. با استفاده از سیستم ERP  و پیاده سازی آن در کوتاه مدت، شاهد کاهش هزینه های عملیاتی مانند: تولید ,حسابداری، بازاریابی، پشتیبانی و غیره و همچنین بهبود هماهنگی میان واحدهای سازمانی میباشیم

آموزش تخصصی کارکنان

استمرار آموزش و یادگیری تخصصی به صورت مجازی در شرایط کنونی جهت پیوستگی در ارتقای علمی کارکنان در تمام سطوح سازمانی می تواند به صورت مهمی مورد توجه قرار گیرد.

وبینارهای تخصصی

برگزاری جلسات و کارگاه های تخصصی و مهم با مشتریان, تامین کنندگان و در کل زنجیره تامین به صورت ویدئو کنفرانس و وبینار تصویری در پررنگ شدن چهره ی سازمانی بسیار موثر می باشد

تشکیل اتاقهای فکر

تشکیل اتاق های فکر با مشاوران ,مدیران, کارشناسان و افراد خبره و صاحب فکر و اندیشه در مجموعه، جهت رشد سازمانی و در نهایت ایجاد طوفان فکری و جمع بندی و به کارگیری ایده ها و خالقیت های جمعی در روند بالندگی آتی مجموعه بسیار موثر می باشد

روابط عمومی به جای تبلیغات تکراری

فضای فعلی کنونی کسب و کار در حوزه تخصصی خود، از طریق ایجاد بستر روابط عمومی به جای تبلیغات تکراری و همیشگی می تواند تلطیف شود، در این روزهای خاکستری؛ هم خریدار و هم فروشنده؛ هر دو پریشان و آشفته به نظر می آیند و در این فضا و شرایط بحرانی مشتریان به روابط عمومی، آگاهی دهندگی و همدلی بیشتر نیازمندند تا به عرضه تبلیغات تجاری صرف

چاشنی سرعت و سهولت

جهت رضایتمندی بیشتر مشتریان در کنار ارائه کیفیت، قیمت و خدمت مناسب؛ می توانیم سرعت و سهولت را هم چاشنی کسب و کارمان کنیم تا ماندگاری مشتریان فعلیمان تضمین شود

رصد رقبا

رصد بیشتر و علمی تر رقبا می تواند حایز اهمیت فراوان باشد. یادمان نرود, دنیای رقابت در عصر کنونی هیچگونه ملاحظه کاری را نمیپذیرد و نباید این موج که باید دائما بی وقفه در پی تحولات و اتفاقات مربوط به رقبا، درحال حرکت و تاش باشیم را فراموش کنیم . به طور کلی چون استراتژی های شرکتی باید بر چهار پایه شرکت، مشتری، رقیب و شرایط محیط استوار باشد و درحال حاضر به لحاظ اینکه شرایط محیط و عوامل مربوط به آن به طور دائم درحال تغییر است بنابراین همواره باید خود را در شرایط مختلف محیطی آماده و چابک نگه داریم توجه به D&R با مراجعه مستمر به بازار هدف و در نهایت ترکیب علمی و عملی آنچه از بازار فعلی میآموزیم و با هدف ارتقای کیفی کاال و خدماتی که باید از این به بعد به مشتریان خود ارائه کنیم, به واحد تحقیق و توسعه توجه بیشتری کنیم

تحلیل و بررسی مشکلات درون سازمانی موجود

تحلیل به خصوص شریان اصلی سازمان یعنی واحد فروش و بازاریابی را با دقت بیشتر از گذشته مورد واکاوی و بررسی قرار دهیم و در صورت وجود مشکلات، هر چه سریعترعواملی که موجب ارائه خدمات و کاالهای ناقص و به نوعی موجب نارضایتی مشتریان میشدند را مسدود و مرتفع کنیم

جوان سازی سازمان

مواردی که طی دوره طولانی فعالیت در مجموعه به کهنگی و یکنواختی دچار شده اند و تلاش جهت توسعه و نوآوری آنها در فرصتی که بهدست آمده است، شناسایی کنیم. قسمتهایی مانند دبیرخانه، امور اداری، حسابداری، نرمافزاری، پرسنلی و …

خودشیفتگی ممنوع

تعصب و خودشیفتگی زیاد به کالا، خدمات و روشهای ارائه شده تاکنون باعث توقف ماست. طرحی نو در قالبها، مدلها، طراحیها و عرضه محصولات با کیفیت بهتر بعد از اتمام بحران کرونا در اندازیم

توجه به مزیت های رقابتی

غافل از نقاط اهرمی که نقاط قوت سازمانی محسوب میشوند نشویم، تا مزیت رقابتی بیشتر و بهتری را برای مجموعه خود فراهم سازیم

بازنگری آنی سبک زندگی مشتریان

هر لحظه آماده تغییر نگرش به سبک زندگی جدید مشتریان خود در دوره پساکرونا باشیم تا در لحظه، غافلگیر شرایط پیش آمده نشویم

مدیریت بحران

با کنار آمدن با دنیای بیرون و درون سازمان و روبه رو شدن منطقی با مشکلات و پدیدههای نوظهور فعلی؛ کنترل رفتاری، مدیریتی و احساسی بحران کنونی پرسنل تحت مدیریت خود را به خوبی در دست بگیریم

تغییر محیط فرصت ساز است

در مواجهه با بحران کنونی باید بیاموزیم که فرصتهای مهم را مدیران نمیسازند بلکه فرصتها از تغییر و تحوالت محیطی بهدست میآیند، بنابراین برای تشخیص فرصتها باید نسبت به اتفاقاتی که در پیرامونمان و جهان بیرون رخ میدهد, کاملا آگاه باشیم و همواره از خود بپرسیم: چرا این اتفاق اکنون باید رخ میداد؟ من و سازمانم چگونه قادر خواهیم بود از این رخداد به ظاهر بد، سود بسیاری را نصیب مجموعه خود گردانیم؟

فرهنگ عمومی بازار بعد از غلبه بر ویروس کرونا در ایران و جهان دستخوش تغییرات عمدهای خواهد شد، بنابراین سازمانهایی که در این شرایط سخت و دشوار، قاطعانه و با هدف درک موقعیت فعلی با یاری جستن از علم و تجربه، مقتدر و قاطعانه در جهت تامین و رفع نیاز مشتری تاش می کنند و با اصلاح ساختاری علمی و استراتژی سازمانی خود آگاهانه در میدان رقابت کنونی حضور دارند, به طور یقین پیروز میدان کسب وکار آینده بازار نیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست